Во загрижувачки тренд, Државниот завод за статистика откри значителен пад на уписот на ученици во основните и средните училишта во Македонија. Според последниот извештај, вкупно 14 основни училишта биле принудени да ги затворат вратите за само една година, што е одраз на загрижувачки тренд во образовниот сектор во земјата.
Бројки на запишани: Пад на уписот на ученици
Извештајот укажува на нагло намалување за 2.665 основци во однос на претходната година. Во текот на 11 години, уписот во основните училишта опадна за неверојатни 11.810 ученици. Слично на тоа, средното образование го отсликува овој тренд, при што минатата година пријавиле 2.700 средношколци помалку.
Алармантни стапки на напуштање
Едно од најалармантните откритија од извештајот е бројот на ученици кои се запишале на почетокот на школската година, но се испишале пред да ја завршат. Од основците, 2.854 не ја завршија годината, што претставува една од највисоките стапки на напуштање на образованието во последните години. Стапките на напуштање на средното училиште исто така предизвикаа загриженост, при што 2.549 студенти не ја завршија учебната година.
Иселувањето како фактор што придонесува
Експертите го објаснуваат севкупниот пад на запишувањето ученици на намалениот природен прираст на населението. Сепак, наглото намалување во рамките на една учебна година се гледа како гласен показател за емиграцијата од земјата. Дончо Герасимовски, поранешен директор на Државниот завод за статистика, го истакнува загрижувачкиот тренд на трајно заминување на младите од државата, често без планови за враќање.
„Поголемиот дел од иселувањето на младата популација од земјава е со билет во еден правец. Ова е намалување на семејната емиграција, односно на семејствата и домаќинствата кои целосно заминуваат во други земји од белиот свет“, вели Герасимовски.
Влијание врз броевите во училниците и наставниот кадар
Намалувањето на запишувањето ученици доведе и до намалување на бројот на часови во основните и средните училишта. Основните училишта лани бележат намалување за 60 паралелки во однос на претходната година. Слично на тоа, средните училишта пријавија загуба од 49 паралелки, продолжувајќи го трендот на намалување забележан во изминатите две години.
Интересно, додека бројот на ученици се намалува, бројот на наставници, особено во основните училишта, е во пораст. Само во текот на изминатата година, 283 нови наставници беа вработени во основните училишта, продолжувајќи го трендот забележан во изминатите 11 години во кој беа регрутирани 2.185 нови наставници. Сепак, сценариото е сосема поинакво за наставниците во средните училишта, со континуиран пад на бројот. Минатата година бележи намалување од 55 наставници, што придонесе за загуба од 278 наставници во изминатите 11 години.
Намалениот упис на ученици и зголемената стапка на отпишување во основните и средните училишта во Македонија предизвикуваат значителна загриженост за иднината на образовниот систем во земјата. Емиграцијата се појавува како клучен фактор кој придонесува за овој тренд, што ги поттикнува креаторите на политиките да ги решат основните прашања што ги поттикнуваат младите да ја напуштат земјата. Дополнително, флуктуирачкиот број на училници и наставниот кадар ја нагласува потребата од сеопфатни стратегии за стабилизирање на образовниот сектор и обезбедување квалитетни можности за учење за сите ученици.