Новата анализа спроведена од Здружението за истражување и анализа (ЗМАИ) открива дека општините во урбаните средини се генерално поотворени во споредба со оние во руралните населби. Меѓутоа, кога станува збор за буџетска транспарентност, се чини дека нема разлика меѓу градовите и руралните средини. Мнозинството општини во Македонија покажуваат минимална отвореност, при што ниту една од нив не постигна рејтинг од 80 или повеќе.
Од 80-те проучувани општини, само осум успеаја да постигнат задоволително ниво на отвореност минатата година. Тука спаѓаат Битола со оценка 77,8, Валандово 75,1, Крива Паланка 75,0, Делчево 70,6, Центар 66,2, Струмица 65,6, Богданци 65,6 и Берово 61,7. Индексот на отворени општини (ОИМ) што го користи АЗАИ ја мери транспарентноста, отчетноста, вклученоста и правичноста на општинските буџети на скала од 0 до 100.
Анализата покажува дека 13 општини постигнале умерено ниво на отвореност (индекс од 41 до 60), додека мнозинството, кое опфаќа 49 општини, покажало минимална отвореност (индекс под 40). Дополнително, 11 општини добија недоволно ниво на отвореност. Следствено, ЗМАИ заклучува дека многу локални единици покажуваат минимална отвореност кон граѓаните во однос на општинските буџети.
Просечната вредност за Индексот на отворени општини (ОИМ) во 2022 година е забележана на 35,2 од 100. Според договорените стандарди за отвореност, општината мора да постигне индекс од најмалку 61 за да обезбеди задоволително ниво на отвореност за своите граѓани.
Поблиското испитување на регионите открива дека најзастапени случаи на недоволна и минимална отвореност се случуваат во Скопје, Пологск, Исток, Вардар и Пелагонија. И скопскиот и пелагонискиот регион имаат најголем број општини со недоволна отвореност. Овие регионални разлики укажуваат на потребата од подобрување во сите димензии на отвореност низ општините.
Трите димензии на отвореност – транспарентност, вклученост и правичност и отчетност – се клучни фактори за оценување на ефективноста на процесите на локалниот буџет. Транспарентност го проценува степенот до кој буџетскиот процес и е познат на јавноста, вклучувајќи подготовка, усвојување и спроведување. Инклузијата ја оценува вклученоста на граѓаните, особено маргинализираните групи, во буџетскиот процес и дали се земаат предвид нивните мислења. Equity ја испитува застапеноста на маргинализираните групи во различни фази од буџетскиот процес. Одговорноста има за цел да оцени како локалните власти ги презентираат резултатите од нивната работа и целокупниот буџетски процес пред граѓаните.
ЗМАИ нагласува дека целта на оваа анализа е да ги насочи општините и да ги поттикне да ја подобрат отвореноста на нивните буџетски процеси. Наодите од истражувањето укажуваат дека недоволната отвореност негативно влијае на ефикасноста на локалната самоуправа, особено во обезбедувањето јавни услуги. Од клучно значење е да се подобри транспарентноста, вклученоста и правичноста, како и одговорноста, со цел да се решат овие прашања и да се обезбедат подобри резултати за граѓаните.