Врсничкото насилство во училиштата добива загрижувачки размери, предупредуваат од Народниот правобранител. Според нивните податоци, досега се поднесени околу 30 пријави за булинг, додека на интернет-адресата на Државниот просветен инспекторат пристигнале уште 10 пријави од родители кои бараат итна интервенција.

„Шокантно е што случаи на насилство се регистрирани и кај ученици од прво и второ одделение,“ изјави државниот советник Васка Бајрамовска Мустафа. Таа посочи дека педагозите и психолозите во училиштата често не успеваат навремено да ги идентификуваат формите на насилство, што ја намалува довербата на учениците и родителите во стручните служби.


Булинг од најмала возраст: Проблем со доминацијата

Насилството најчесто се јавува во основните училишта, каде жртви се децата кои се емоционално послаби, повлечени или деца со посебни потреби.

„Децата треба од најмала возраст да учат дека конфликтите се решаваат преку разговор, а не со насилство. За жал, насилството често е начин за доминација кај оние кои сакаат да се наметнат,“ додаде Бајрамовска Мустафа.


Реакции на институциите: Активности за превенција

Министерството за образование нагласи дека по секоја пријава постапува нивната педагошка служба, која е задолжена за комуникација со училиштата, родителите и учениците.

„Училиштата се должни да планираат активности за превенција и подигнување на свеста за важноста на мирна училишна средина,“ соопштија од МОН.

Врсничкото насилството продолжува надвор од училишните дворови

Според полициските билтени, насилството често продолжува и надвор од училиштата. Забележани се тепачки, но и случаи во кои насилниците користат оружје, што дополнително ја зголемува загриженоста.

Освен физичкото насилство, булингот преминува и во кибернасилство, каде ученици се изложени на говор на омраза, омаловажувања и злоупотреба на нивни фотографии.


Превентивни мерки: Општински совети и законски казни

Министерството за правда потврди дека работи на формирање општински совети за превенција од детско престапништво, кои ќе се занимаваат со теми како зависности, врсничко насилство и безбедно користење на интернетот.

Законската регулатива предвидува и прекршочни казни за родителите на насилниците, со цел да се поттикне нивна одговорност.


Социолошки перспективи: Воспитната улога на наставниците и родителите

Социолозите предупредуваат дека врсничкото насилство е одраз на пошироките општествени проблеми. Според нив, родителите треба да обрнуваат повеќе внимание на своите деца и да ги препознаваат знаците на промени во нивното однесување.

„Наставниците треба да ја преземат клучната воспитна улога во формирањето на младите личности. Социјалните медиуми не смеат да бидат доминантен фактор во вредносното формирање на децата,“ истакнаа експертите.


Зголемениот број на пријави за врсничко насилство, вклучително и кибернасилство, укажува на потребата од итно и координирано дејствување на институциите, училиштата и семејствата. Превенцијата, поддршката за жртвите и раната интервенција се клучни за справување со оваа растечка појава што ги загрозува најмладите.