Претседателката на ДКСК Билјана Ивановска во неодамнешната изјава изрази скептицизам во однос на подготвеноста на Владата за борба против корупцијата. И покрај признавањето на констатираните прашања и предложените решенија, Ивановска ја доведе во прашање посветеноста на Владата за спроведување на неопходните активности.
Препознавање на корупцијата: Застој во декларативна фаза
Претседателката ја истакна декларативната природа на неодамнешните антикорупциски напори. Идентификувањето на проблемите е клучно, а Ивановска признава дека Владата ги лоцирала проблемите. Сепак, јазот лежи во извршувањето на мерките за решавање на овие проблеми.
ДЕТЕКТИРАНИ СЕ ПРОБЛЕМИТЕ, ДЕТЕКТИРАНИ СЕ НАЧИНИТЕ КАКО ДА СЕ НАДМИНАТ ТИЕ ПРОБЛЕМИ, МЕЃУТОА ПОНАТАМУ НЕ СЛЕДИ ПРЕЗЕМАЊЕ НА АКТИВНОСТИ ШТО ТРЕБА ДА ДОВЕДАТ. ЗНАЧИ ЗНАЕМЕ КОЈ Е ПРОБЛЕМОТ, ГО ЗНАЕМЕ ЛЕКОТ КОЈ Е АМА ПАЦИЕНТОТ НЕ РЕШИЛ ДА ГО ПРИМИ ЛЕКОТ, РЕЧЕ ИВАНОВСКА.
Случај Кочо Анѓушев: Поранешен вицепремиер на црната листа
Ивановска го наведе примерот на поранешниот вицепремиер Кочо Анѓушев, кој неодамна се нјаде на црната листа во САД. Наводите за злоупотреба на службената положба за лични деловни интереси предизвикуваат загриженост за конфликт на интереси во владата.
ПОРАНЕШНИОТ ВИЦЕПРЕМИЕР КОЧО АНЃУШЕВ НИЕ УШТЕ ВО 2019 ГОДИНА ЗА НЕГО ДАДОВМЕ ИНИЦИЈАТИВА ЗА ОДГОВОРНОСТ, ОДНОСНО ЗА НЕГОВО РАЗРЕШУВАЊЕ ОД ВЛАДАТА, ЗАТОА ШТО УТВРДИВМЕ СОСТОЈБА НА СУДИР НА ИНТЕРЕСИ БИДЕЈЌИ ТОЈ САМ УЧЕСТВУВАЛ ВО КРЕИРАЊЕТО И ВО ДОНЕСУВАЊЕТО НА ОДЛУКАТА ЗА НАМАЛУВАЊЕ НА ЦАРИНАТА ОД 15 НА 0 ПРОЦЕНТИ НА ЛИТИУМСКИТЕ БАТЕРИИ, КОИ ВСУШНОСТ ГИ УВЕЗУВА НЕГОВАТА ФИРМА. МЕЃУТОА ВО РОКОТ ОД 60 ДЕНА, КОЛКУ ШТО ИМА ВЛАДАТА ДА НЀ ИЗВЕСТИ ШТО ПРЕЗЕЛА ПО НАШАТА ИНИЦИЈАТИВА, НЀ ИЗВЕСТУВА ДЕКА ТОА НЕ Е СУДИР НА ИНТЕРЕСИ, РЕЧЕ ИВАНОВСКА.
Од моќ до црна листа: Падот на поранешниот вицепремиер Анѓушев, додавање на санкциите од САД со измените во Законот за рестриктивни мерки
Неактивност на владата: дилема за конфликт на интереси
Претседателот посочи дека и покрај тоа што во 2019 година покрена иницијатива за одговорност против Анѓушев, Владата не постапи во наведениот рок. Оваа неактивност покренува прашања за способноста на владата да саморегулира конфликт на интереси.
Препорака на ГРЕКО: Повик за санкции
Ивановска ја истакна препораката од ГРЕКО , укажувајќи на потребата од санкции во случаи на судир на интереси. Непридржувањето до ваквите препораки ја става владата во позиција да ги одредува сопствените етички граници.
ИМАМЕ ПРЕПОРАКА ОД ГРЕКО, КОЈАШТО ВЕЛИ ДЕКА ТРЕБА ДА СЕ САНКЦИОНИРААТ, МЕЃУДРУГОТО, И СОСТОЈБИТЕ НА СУДИР НА ИНТЕРЕСИ. И СЕГА КАДЕ СМЕ НИЕ? ЗОШТО ТРЕБА СЕКОГАШ НЕКОЈ ОД НАДВОР ДА НИ КАЖЕ ДАЛИ НЕКОЈ РАБОТИ ИЛИ НЕ РАБОТИ ДОБРО, ЗЛОУПОТРЕБУВА ИЛИ НЕ ЗЛОУПОТРЕБУВА, А НЕ СЕ СЛУШААТ ИНСТИТУЦИИТЕ ШТО ВЕЌЕ ГИ ЗАВРШИЛЕ ПРЕДМЕТИТЕ? ЗА МЕРКО ИСТО БЕШЕ, УШТЕ ВО 2019 ЗАВРШЕН ПРЕДМЕТ, ПРЕДАДЕН ВО ЈО, ПРЕДАДЕН ВО СУДСКИ СОВЕТ, НИКОМУ НИШТО. КОГА СЕ СТАВИ МЕРКО НА ЦРНА ЛИСА, СИТЕ БЕА „ЕЕЕ МЕРКО!, РЕЧЕ ИВАНОВСКА.
Надворешен надзор: Неопходност во антикорупциските напори
Претседателот го доведе во прашање потпирањето на надворешни ентитети, како што е црната листа на САД, за да се идентификуваат и да се решат проблемите со корупцијата. Потребата за надворешна валидација предизвикува загриженост за ефективноста на механизмите за внатрешен надзор.
Мерко на црната листа: Пропуштена можност за внатрешна акција
Повлекувајќи паралели со случајот Мерко во 2019 година, Ивановска го истакна непостапувањето и по кривични пријави и надворешни аларми. Неуспехот да се забрзаат истрагите ја поткопува посветеноста на владата за борба против корупцијата.
Ивановска изрази сомнеж за влијанието на ставањето политичари на црните листи, нагласувајќи ја потребата од итност во решавањето на корупциските прашања. Таа истакна дека вистинската посветеност на напорите за борба против корупцијата треба да се рефлектираат во опипливи резултати, а не само во политички гестови.
Претседателката ги предизвика оние кои се на власт да водат со пример, отфрлајќи ги привилегиите и демонстрирајќи вистинска посветеност во борбата против корупцијата. Без лични примери на саморегулација, борбата против корупцијата останува површна.
ЗНАЧИ КОГА ВЕЌЕ ИМАЛО КРИВИЧНИ ПРИЈАВИ, КОГА ОД НАДВОР НИ АЛАРМИРААТ, ПА ТОГАШ ТРЕБА МАЛКУ И ПОАЖУРНО ДА СЕ СРАБОТАТ ПРЕДМЕТИТЕ, ПА ДА СЕ ВИДИ НЕКАКОВ РЕЗУЛТАТ, ПА ДА ПОСЛУЖИ ТОА ЗА ПРИМЕР. АКО САКА ВЛАСТА ВИСТИНСКИ ДА СЕ СПРАВИ СО КОРУПЦИЈАТА, БЕЗ ОГЛЕД КОЈА Е ВЛАСТА, ЗНАЧИ ДА СЕ РАЗБЕРЕМЕ, НЕ АЛУДИРАМЕ САМО НА ОВАА ВЛАСТ, ТУКУ ЗБОРУВАМЕ ДЕКА ПО ДЕФИНИЦИЈА КОРУПЦИЈАТА Е ВО ВЛАСТА, ЗАТОА ШТО БЕВМЕ СВЕДОЦИ И ПРЕТХОДНО КАКО ИМАШЕ ЗЛОУПОТРЕБА НА ДРЖАВНИ СРЕДСТВА. АКО ВИСТИНСКИ САКА, ТРЕБА ДА СЕ ПОГЛЕДНЕ ПРВИН ВО ОГЛЕДАЛО И ДА БИДЕ СПРЕМНА ДА СЕ СПРАВИ САМА СО СЕБЕ. ЗНАЧИ НИЕ НЕ ВИДОВМЕ НЕКОЈ ЛИЧЕН ПРИМЕР ДА СЕ ОТКАЖЕ НЕКОЈ ОД НЕКОЈА ПРИВИЛЕГИЈА, НАПРОТИВ, ДЕЦИДНА БЕШЕ ИВАНОВСКА.
Приватизација на ФЕНИ: Приказна за предвидениот банкрот
Потсетувајќи се на вториот случај против Анѓушев поврзан со приватизацијата на ФЕНИ, Ивановска откри показатели за претстоен стечај. Откривањето на клучните информации, вклучително и судската одлука во Швајцарија, сигнализираше потенцијални прашања кои не беа навремено решени.
МЕЃУТОА ТУКА СЕ ОТКРИЈА МНОГУ ВАЖНИ ИНФОРМАЦИИ КОИШТО НАВЕСТУВАА ДЕКА ПОВТОРНО ЌЕ СЕ СЛУЧИ СТЕЧАЈ НА ФЕНИ, ОД ПРИЧИНА ШТО КРАЈНИОТ СОПСТВЕНИК НА ФЕНИ, ВО ТОА ВРЕМЕ КОГА ГО РАБОТЕВМЕ ПРЕДМЕТОТ ИМАШЕ СУДСКА ОДЛУКА, МЕЃУТОА ТАА НЕ БЕШЕ КОНЕЧНА СУДСКА ОДЛУКА, ДЕКА СТОРИЛ КРИВИЧНИ ДЕЛА ПОВРЗАНИ СО КОРУПЦИЈА И ТРЕБАШЕ ДА ПЛАТИ НЕКОЈА КАЗНА ОД 50 МИЛИОНИ ФУНТИ, И ДЕКА ВО ТОЈ МОМЕНТ ПРОЦЕСОТ БЕШЕ ВО ФАЗА НА ЖАЛБЕНА ПОСТАПКА. МЕЃУТОА СЕГА СУДОТ ВО ШВАЈЦАРИЈА ДОНЕЛ КОНЕЧНА ОДЛУКА И СПОМЕНАТИОТ ГОСПОДИН Е ПРАВОСУИЛНО ОСУДЕН, СЛЕДСТВЕНО НА ТОА БЕШЕ ЗА ОЧЕКУВАНО ДЕКА ЌЕ СЕ СЛУЧИ ОВОЈ СТЕЧАЈ НА ФЕНИ, РЕЧЕ ТАА.
Одлука на швајцарскиот суд: Потврдување на претходните индикации
Конечната судска одлука во Швајцарија ги потврди претходните грижи за прекршоци поврзани со корупција. И покрај раните предупредувања, задоцнетиот одговор на владата придонесе за евентуален банкрот на ФЕНИ.
Ивановска ја повика Владата да оди подалеку од декларации и да преземе решителни активности против корупцијата. Јазот помеѓу идентификувањето на проблемите и имплементирањето на решенијата