Државната компанија, која е најголем загубар  и единствената што моментално работи на македонските железници, Железници на Република Македонија Транспорт, во иднина ќе се соочи со конкуренција од приватни оператори.

Предложените измени на Законот за железнички систем, кои во моментов се усвојуваат по забрзана постапка во Собранието на  Македонија, имаат за цел да се стави крај на државниот монопол во железничкиот сообраќај во земјава. Предложените законски измени на министерот за транспорт и врски Благој Бочварски сега се на второ читање и се очекува да бидат ставени на дневен ред на 120. пленарна седница на Собранието. Доколку бидат прифатени од парламентарците, овие измени ќе им овозможат на приватните оператори да даваат услуги и во товарниот и во патничкиот железнички сообраќај.

„Со членот 16 од предложениот закон се воведуваат измени со кои се овозможува јавен железнички превоз на патници и добиток да се врши од приватни домашни или странски правни лица, со што се отвора пазарот за другите железнички превозници“, се вели во образложението во предложениот закон за измените и дополнувањата на Законот за железнички систем.

Во образложението за предложените законски измени од Министерството за транспорт и врски се наведува дека потпишувањето на Спогодбата за основање транспортна заедница бара усогласување на националното законодавство со европското законодавство од областа на железничкиот транспорт. Ова барање годишно го доставува Европската комисија до Северна Македонија во Извештаите за напредокот на патот кон членство во ЕУ.

„Договорот требаше да донесе подобра ефикасност, помали трошоци и подобрен квалитет на услугите за корисниците на железничкиот транспорт преку отворање на пазарот и зајакнување на конкуренцијата. Ова е исто така еден од барањата за членство во Унијата, како што е наведено во состанокот на Поткомитетот за транспорт, животна средина, енергетика и регионален развој одржан на 17 март 2022 година“, се вели во образложението за законските измени.

Покрај железничкиот оператор во државна сопственост, на македонските железници во иднина ќе можат да работат и приватни домашни и странски компании. Агенцијата за регулирање на железничкиот сектор, која води и Регистар на дозволи за фирми, ќе издава дозволи за железнички превоз на приватни компании. Понатаму, приватните компании ќе треба да добијат безбедносен сертификат за обезбедување јавен железнички превоз.

За користење на железничката инфраструктура во земјава, приватните компании кои превезуваат патници и добиток на македонските железници ќе треба да плаќаат за користење на инфраструктурата на Јавното претпријатие за железничка инфраструктура – Железници на Република Македонија.

Дополнително, Мета.мк подолго време известува за потребата од либерализација на железничкиот транспорт во земјава. Владата со години го одложуваше влезот на приватните оператори во нашите железници, ветувајќи дека ќе ја исполни оваа обврска како кандидат за членство во ЕУ откако ќе станеме членка на Унијата.

Извор: Мета