Нуклеарната енергија и нејзината улога во декарбонизацијата на Европската унија се покажува како поделеност меѓу земјите-членки на блокот и стана уште една точка на расправија која го нарушува француско-германскиот сојуз.
Лидерите не требаше да го дебатираат ова прашање, бидејќи тие се состанаа во Брисел во четвртокот и петокот, но сепак се наѕираа на големо околу конкурентноста и економските разговори со Франција против Германија и сојузниците Австрија и Луксембург.
Париз сака нуклеарната енергија да биде препознаена како извор на енергија со ниска содржина на јаглерод за да може да има корист од олабавувањето на правилата што ЕУ ги спроведува, да го засили распоредувањето на чиста технологија за да може да се одвикне од увезените фосилни горива, пониските цени на енергијата за потрошувачите и бизнисите и да ја достигне својата амбиција да стане првиот јаглеродно неутрален континент до 2050 година.
Комисијата изнесе повеќе текстови во рамките на својот новообјавен индустриски план за Зелен договор за да им овозможи на земјите-членки да обезбедат поголема државна помош и да ја намалат бирократијата за проекти кои вклучуваат зелени технологии, вклучувајќи обновливи извори на енергија, водородна инфраструктура, топлински пумпи, геотермална енергија и зафаќање и складирање јаглерод .
Според предлозите, „современата нуклеарна енергија“ има пристап до некои поедноставени правила и стимулации, рече шефицата на Комисијата Урсула фон дер Лајен во четвртокот, но само нето нула технологии за кои сметаме дека се стратешки за иднината, како соларни панели, батерии. и електролизерите, на пример, имаат пристап до целосните предности и придобивки“.
„Нуклеарна ренесанса“
Франција, сепак, сака „стратешка дискусија во Европскиот совет за да се одлучи еднаш засекогаш дали колективно веруваме дека нуклеарната енергија игра улога во декарбонизацијата или не“, изјави извор од Елисеј пред самитот на Советот на ЕУ.
„Она што го бараме, а можеби и треба да го разјасниме нашето барање, не е толку нуклеарната енергија да се смета за зелена. Тоа е дека применуваме технолошка неутралност и тоа се рефлектира во текстовите“, додаде изворот, тврдејќи дека Франција не мора да сака да користи какво било ново финансирање што ЕУ може да го најде за чиста технологија.
„Станува збор за административно поедноставување, за насоки, на пример, за стручна обука. Се работи за цел куп други прашања од кои нуклеарните технологии се исклучени со одлука на Европската комисија“, рече изворот од Елисеј.
За земјата, прашањето е речиси егзистенцијално.
Неверојатни 68% од годишното производство на електрична енергија во земјата се напојуваше со нуклеарна енергија во 2021 година – највисок удел во нуклеарното производство во светот.
Исто така, има половина (56) од 103 оперативни нуклеарни реактори што Европската унија ги брои во 13 земји-членки — вклучувајќи ги Белгија, Бугарија, Чешка, Германија, Шпанија, Унгарија, Холандија, Романија, Словенија, Словачка, Финска и Шведска — кои заедно создадоа четвртина од вкупната електрична енергија произведена во блокот во 2021 година.
Претседателот Емануел Макрон, исто така, минатата година објави дека шест мини-реактори – нов тип што треба да биде поевтин и побрз за изградба, бидејќи некои делови може да се произведуваат во фабрика – ќе бидат изградени до 2050 година, а првиот треба да се појави на интернет до 2035 година.
Овој потег беше најавен истовремено со планираното засилување на распоредувањето на обновливите извори на енергија, при што Макрон рече дека и двете се потребни за да се постигне јаглеродна неутралност и беше поздравен од нуклеарната индустрија на земјата, која се надева дека ќе го зголеми својот отпечаток во странство преку мини-реакторите.
„Минатата деценија беше обележана со меѓународен сомнеж за нуклеарната енергија, период на глацијација [по], се разбира, [ужасниот] настан во Фукушима“, рече тој тогаш.
„Некои нации направија радикални избори во овој период [со свртување] на грбот на нуклеарната енергија. Франција не го направи овој избор, таа се спротивстави, но не реинвестираше бидејќи овој сомнеж беше таму“, додаде тој пред да рече дека сега се присутни условите за „нуклеарна ренесанса“.
„Не е брз, не е евтин, не е погоден за климата“
Една нација која и го сврте грбот на нуклеарната енергија е Германија.
Пред несреќата во март 2011 година во Фукушима, земјата имаше 17 оперативни реактори, кои произведуваа четвртина од електричната енергија. Само три останаа во функција до октомври 2022 година поради политиката на постепено исклучување предизвикана од несреќата во јапонската фабрика.
Нивните операции, кои требаше да бидат прекинати на крајот на минатата година, сепак беа продолжени до средината на 2023 година бидејќи руската инвазија на Украина и нејзината одлука да го запре извозот на гас во земјата ги зголемија цените на енергијата и ја загрозија енергетската безбедност на земјата. Беа проширени и централите на јаглен.
Партијата на Зелените, дел од тринасочната владејачка коалиција, ја отфрли можноста за повторно разгледување на прашањето за нуклеарното излегување.
Сојузниците на Германија по ова прашање ги вклучуваат Шпанија, Данска, Ирска, Австрија и Луксембург.
Последните двајца поднесоа правен предизвик во октомври минатата година поради вклучувањето на нуклеарната енергија и природниот гас на листата на „зелени“ инвестиции на Европската унија, позната како таксономија.
Премиерот на Луксембург Ксавиер Бетел го повтори своето силно противење на нуклеарната енергија по пристигнувањето на самитот во четвртокот, опишувајќи го како „измама“ да се стави зелена етикета на секторот.
„(Нуклеарната енергија) не е безбедна, не е толку брза, не е евтина, ниту е прифатлива за климата. нуклеарен отпад.
Неговиот австриски колега, Карл Нехамер, беше подеднакво недвосмислен.
„Одлучивме постепено да ја укинеме нуклеарната енергија во 70-тите. Ние сме единствената земја во светот што не пушти во употреба подготвена нуклеарна централа по референдумот“, им рече тој на новинарите.
„Тоа значи дека нашата позиција е јасна. Не веруваме дека нуклеарната енергија е технологија на иднината поради опасноста од нуклеарната енергија.
Идеолошката разлика помеѓу двете фракции ризикува да го одложи усвојувањето на различните законски предлози што Комисијата ги предложи за да ја декарбонизира економијата на блокот и да обезбеди енергетска независност.
Предлозите, вклучувајќи го Законот за нето-нулта индустрија и Законот за критични суровини, сега треба да бидат договорени од земјите-членки и Европскиот парламент – процес кој може да трае со месеци или години.
Извор: Euronews.